Refflecktion

Jag använder nog min hjärna för lite eller så är den så effektiv att jag hinner med å tänka på en massa konstigheter. Som idag kom jag å tänka på att jag måste tillhöra den yngsta generationen som har träffat personer födda på 1800talet och ha minnen från det. Inte från 1800talet utan av gubbar å gummor födda då som jag har träffat. I samma veva kom jag å tänka på hur annorlunda de tänkte förr mot idag. Tex va ett gossebarn mer värt än ett flickebarn. Minns när jag va liten å vi firade midsommar, det va ungefär som midsommarfirande på gammla filmer männen gick ut i skogen å högg björkris å kvinnor å barn gick ut på ängarna å plockade blommor. Ogifta flickor plockade givetvis sju sorters blommor och hoppade över sju gärsgårdar under tysstnad för att kunna drömma om sin blivande make på midsommarnatten. Sen kläddes stången å det va en stor stång säkert fem sex meter lång å den va väldigt besvärlig å resa tyckte alla gubbar, medans de yngre männen skulle visa sig på styva linan å tyckte det va en lätt match till alla kvinnors beundran. Vi va ganska många alla mormors syskon med barn och barnbarn. De flesta vuxna va bönder, å de som inte va bönder va uppvuxna på bondgård eller bodde på bondgård under sina sommarlov. Så det va väldigt mycket bondesverigevärderingar hos de äldre födda sent 1800tal å tidigt 1900tal. Vilket gjorde att jag som älsta gossebarn va alla gammlingars favorit bara genom att vara älsta gossen.
Å detta är inte så många årsen i det morderna sverige.
Kan vara nått å tänka på?

ha det bäst

Kommentarer
Postat av: olsson

Ang hjärnan

Fick du mitt mail om hur hjärnsellerna som dör?

Kan det vara därför din hjärna är smart eller inte?

2009-03-23 @ 21:16:02
Postat av: Jessika

Djupa tankar idag du... Kanske var de bättre förr??!! ;-)

2009-03-23 @ 22:18:28
URL: http://www.metrobloggen.se/jezzzzzika
Postat av: Micke

olsson jag är övertygad om att min vishet är nära besläcktad med "in vino veritas"



jess, det va inte bättre förr

tänk bara vilket företag det va att skita på utedass i 20 minus grader

2009-03-23 @ 22:43:34
URL: http://whyjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0