Kronofogden tar pengar från skulldsatta :-O

Läste i DN idag att kronofogden slagit rekord 2008 i insamlade pengar från skuldsatta. Men jag blev mäkta förvånad över hur de hade lyckats med detta. Jo, det hade kommit en lagändring som gjorde att de per automatik kollade om de skuldsatta hade tillgångar på banken så som sparkonto, aktier mm. Har man inte gjort det förut!!!! Nä, det har man bara gjort om man bett om det!!! Innan kollade man bara på lönen å tog det som blev över när man räknat ut vad den skuldsatte behövde för att överleva. Så rent teoretiskt kunde en person ha 200000kr på banken 20000kr i obetalda skulder, låg inkomst som gör att kronofogden inte kan ta nått, vilket är en jävla pungspark på den stackaren som har krav.
Men nu har det ju blivit bättring som tur är.
Nått som gjorde mig riktigt förbannad va att på samma uppslag uttalar sig en kommunal ekonomiskrådgivare att det inte va bra att kronofogden krävde in pengar från skulldsatta eftersom det förstörde hennes jobb med att lära folk att spara och få ordning på sin ekonomi.
Första steget i en trasslig ekonomi borde väl förhelvete att betala skulder! Eller?
När man hör sånnahär uttalanden av kalibern iq-fiskmås av en person som ska hjälpa folk med traslig ekonomi blir jag rädd.

ha det bäst

Kommentarer
Postat av: olsson

Hej

Hittade dej på jezzikas blogg.

Så kul att du bloggar.

Ja nu har jag lite koll på dej

Ang fogden så håller jag med.

Ses och hörs.

2009-02-05 @ 23:34:43
Postat av: Jessika

Krångligt de där med Kronofogden o all skit... Jag hoppas jag aldrig behöver hamna där!

2009-02-06 @ 12:33:02
URL: http://www.metrobloggen.se/jezzzzzika

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0